Fotograaf Frederik Vercruysse brengt boek uit bij Uitgeverij Luster

VERZAMELD WERK 'INDEX 2006 - 2016'

Dinsdag 18 oktober 2016 — Voor het eerst verzamelt fotograaf Frederik Vercruysse een aantal van zijn meest sprekende foto’s in een boek. Index 2006-2016 omvat architectuur- en interieurfotografie, maar toont ook intrigerende stillevens, composities en landschapsfoto’s. Index 2006 - 2016 is verkrijgbaar vanaf 29 oktober.

‘Ik kan de realiteit misschien niet controleren, maar ik kan wel het beeld van de realiteit controleren.’ - Frederik Vercruysse

Dat is de artistieke visie van Frederik Vercruysse in een notendop, een visie die in zijn eerste boek heel sterk naar voor komt. Een boek vol verstilde schoonheid en vooral ijzersterke fotografie.

_______________________________________________________________________________________________

De twee grootste fascinaties van de fotograaf, grafiek en compositie, krijgen speelruimte in elk van zijn beelden. Index toont hoe gecontroleerd Frederik Vercruysse tewerk gaat: de fotograaf wikt en weegt zorgvuldig, ordent en schikt, tot hij de meest evenwichtige compositie heeft gevonden. Dat resulteert vaak in beelden die meer aan schilderijen dan aan foto’s doen denken.

Index valt uiteen in drie delen. ‘Composition’ toont composities van zorgvuldig geschikte pleisters over een creatie met notitieboek en aktentas tot een minutieus uitgemeten bestekset. In zijn stillevens creëert de fotograaf een soort micro-architectuur met oog voor lijnen en symmetrie.

In ‘Control’ duikt Vercruysses fascinatie voor architectuur op. In elk gebouw of interieur dat hij fotografeert, zoekt hij naar dat ene detail dat hem intrigeert. Als een grafisch designer speelt hij met lijnen, structuren, kleuren en perspectief. Zijn architectuurbeelden zijn interessante tijdsdocumenten, maar ze vertellen ook een intiemer verhaal over hoe mensen leven en werken. Het is zijn manier van mensen portretteren.

En zelfs wanneer Frederik Vercruysse geen controle over zijn onderwerp heeft, zet hij de werkelijkheid naar zijn hand. Het derde deel van Index, ‘Out of Control’, focust op de landschapsfotografie van de fotograaf. De beelden zijn vaak gemanipuleerd om zo een nieuwe realiteit te creëren, een realiteit die een soort van romantische sfeer opwekt bij de fotograaf. Ook hier weer wordt de lijn tussen foto en schilderij soms erg dun.

Verkrijgbaar vanaf 29 oktober in de boekhandel en online via www.lusterweb.com

OVER DE FOTOGRAAF

Frederik Vercruysse twijfelde tussen een studie architectuur en een studie fotografie. Het werd het laatste, maar omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan legt Vercruysse zich als professioneel fotograaf vooral toe op architectuur en interieur. Hij werkt samen met gerenommeerde magazines als Wallpaper en The Wall Street Journal Magazine en rekent namen als Valentino, Uniqlo en Hermès tot zijn klanten. Frederik Vercruysse wordt in België vertegenwoordigd door fotoagentschap Initials LA.

Je bent van harte uitgenodigd op de boekvoorstelling op donderdag 27 oktober van 18u tot 21u.
Place to be is Valerie Traan Gallery, Reyndersstraat 12 in Antwerpen.

titel index 2006-2016
fotografie Frederik Vercruysse
tekst Jina Khayyer
afwerking softcover
formaat 20,5 x 27,5 cm
pagina’s 224
isbn 9789460581960
taal Engels
prijs 39,95 euro

meer info, een recensie-exemplaar, beeldmateriaal of een interview?

Lies Vangeel
lies@vonyellow.be